Spojená škola
internátna, Duchnovičova 479, Medzilaborce
VÝCHOVNÉ
PORADENSTVO
Výchovný poradca
Mgr.
Erika Onufráková
Školský rok: 2024/2025
VÝCHOVNÉ
PORADENSTVO
Výchovný poradca
Mgr.
Erika Onufráková
Konzultačné
hodiny:
Utorok: od 12.40 hod. do.13.30 hod.
Streda: od.12:40 hod. do 13.30
hod.
Trieda výchovného poradcu
je na prízemí, trieda 4.A
Základné informácie - náplň práce výchovného poradcu
Výchovný poradca:
• Plní úlohy školského poradenstva v
otázkach výchovy, vzdelávania a profesionálnej orientácie detí, ako
aj v oblasti prevencie
problémového a delikventného vývinu detí.
• Zabezpečuje vyšetrenie u
kontaktného psychológa a špeciálneho pedagóga.
• Venuje pozornosť žiakom zo
sociálne znevýhodneného prostredia.
• Poskytuje konzultácie žiakom a ich
zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích
problémov, informuje ich o
otázkach ďalšieho štúdia a pri voľbe
povolania.
• Informuje rodičov o prijímacom
konaní.
• Pripravuje a realizuje vstupné
doklady a prihlášky žiakov na odborné učilištia a praktické školy .
• Spolupracuje s centrom
pedagogicko-psychologického poradenstva, vedením školy .
Výchovný poradca v prípade potreby sprostredkuje
žiakom a ich zákonným zástupcom:
• pedagogické
• psychologické
• sociálne
• psychoterapeutické
• reedukačné a iné služby, ktoré koordinuje v spolupráci s
triednymi učiteľmi.
Výchovný poradca sa pri svojej činnosti bude riadiť:
• Pedagogicko-organizačnými pokynmi
na daný školský rok pre školy, školské zariadenia, ktoré vydala
MŠ SR
• Plánom práce školy 2024/2025
• Zákonom č. 245/2008 o vzdelávaní a
výchove.
Z týchto
dokumentov pre výchovného poradcu vyplýva:
1.V zmysle
Dohovoru o právach dieťaťa
a/ podporovať a
umožňovať rešpektovanie názorov detí a ich účasti vo všetkých oblastiach, ktoré sa ich v rámci školy dotýkajú,
b/ sprístupňovať
všetkým deťom informácie a poradenskú službu v oblasti vzdelávania a odbornej
prípravy na povolanie.
2.V zmysle Akčného
plánu predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie,
antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie, bude spolupracovať s mimovládnymi organizáciami, ktoré sa
dlhodobo venujú témam s problematikou intolerancie.
3.Výchovný poradca
úzko spolupracuje s ostatnými členmi pedagogického zboru, najmä s triednymi učiteľmi,
s koordinátorom drogovej prevencie, s príslušným školským zariadením
poradenstva a prevencie, s úradmi práce, so sociálnymi partnermi školy, s
rodičmi žiakov, zamestnávateľskými a zamestnaneckými organizáciami a záujmovými
občianskymi organizáciami, sleduje a skúma miestne a regionálne potreby
odborných pracovníkov.
4.Výchovný poradca
bude pomáhať riešiť problémy ohrozujúce mravný vývin detí v spolupráci s
riaditeľstvom školy, psychologickou poradňou, v prípade potreby s
ďalšími odborníkmi zo zariadení výchovnej prevencie, pediatrom, soc. kurátorom,
policajtom.
5.Výchovný poradca
bude sledovať oficiálne stránky MŠ a jeho priamo riadených organizácií a ďalších inštitúcií, ktoré sa podieľajú na
výchove a vzdelávaní.
PLÁN
PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCU
VÝCHOVNÝ PORADCA : Mgr. Erika
Onufráková
ŠKOLSKÝ ROK: 2024/2025
1.Úlohy
stále, priebežné:
·
Sledovať
adaptáciu žiakov prípravných a 1.ročníkov v školskom prostredí v spolupráci s
triednymi učiteľmi, rodičmi a v prípade potreby pracovníkmi CPP.
·
Zabezpečiť
všetky dostupné informácie o možnostiach štúdia na OU a Prak. školách,
a podmienkach
prijatia pre žiakov.
·
Uskutočňovať
výchovu k voľbe povolania.
·
Venovať
zvýšenú pozornosť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, s výchovnými
alebo vzdelávacími problémami.
·
Spolupracovať
s príslušnou pedagogicko-psychologickou poradňou ako metodickým orgánom.
·
V
spolupráci s triednymi učiteľmi a detskými lekármi sledovať žiakov so ZPS
a ich zaradenie na SŠ vzhľadom na ich zdravotný stav.
·
Priebežne
pripravovať nástenku informácií o OU, študijných a učebných odboroch a o
podmienkach prijímacieho konania.
·
Sledovať
prácu žiakov s výchovnými alebo vzdelávacími problémami, ktorí boli vyšetrení.
·
Pracovníkmi
CPP v spolupráci s triednymi učiteľmi a
vyučujúcimi vplývať na žiakov a pracovať s nimi podľa návrhu psychológa CPP. Do
spolupráce zapojiť i zákonného zástupcu žiaka, snažiť sa žiakov presvedčiť, aby sa so svojimi
problémami v škole i v rodine prišli zdôveriť a poradiť skôr, ako dôjde ku
kríze.
·
Zabezpečiť
kontrolné psychologické vyšetrenia žiakov s výchovnými alebo vzdelávacími
problémami.
·
Informovať
na pedagogických poradách vyučujúcich o problémoch týkajúcich sa žiakov a
snažiť sa o ich spoločné riešenie.
·
Uskutočňovať
individuálne pohovory so žiakmi a ich zákonnými zástupcami o voľbe ďalšieho
štúdia žiakov - podľa potreby a záujmu.
·
Zabezpečiť
žiakom besedy v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu,
xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie; venovať pozornosť
výchove k ľudským právam - so zámerom podporiť hodnotu človeka ako ľudského
jedinca a dbať o rozvoj medziľudských vzťahov /prednášky, besedy, semináre/.
·
Zvýšiť
opatrenia na zamedzenie šikanovania, klásť dôraz na zvyšovanie právneho vedomia
a zdravého spôsobu života.
·
V spolupráci
s triednymi učiteľmi systematicky sledovať osobnostný vývin žiakov a zmeny v
ich správaní; ak sa správanie žiaka nedá korigovať pedagogickými postupmi,
zabezpečiť odborné psychologické alebo špeciálno-pedagogické vyšetrenie a
postupovať na základe príslušných záverov.
2. Úlohy na jednotlivé mesiace:
August:
·
Vypracovať
plán práce výchovného poradcu.
·
Štúdium a archivácia dokumentov
z predošlého školského roka.
·
Zosúladiť činnosti a aktivity
s ostatnými kolegami.
·
Preštudovať Sprievodcu školským
rokom MŠVVaŠ SR na školský rok 2024/2025.
September:
·
Odovzdať
plán práce výchovného poradcu.
·
Zaviesť
evidenciu žiakov 1. – 8. ročníka, osobitne 9.ročník.
·
Informovať
pedagogických pracovníkov o úlohách vyplývajúcich z plánu práce vých. poradcu,
o žiakoch s výchovnými alebo vzdelávacími problémami a práci s nimi.
·
Zistiť
predbežný záujem žiakov o ďalšie štúdium, ktorí chodia do školy 9.rok.
·
Vypracovať
PROFORIENT pre Školské výpočtové stredisko.
·
Účasť na rodičovských združeniach, oboznámiť rodičov s aktivitami školy, výchovného poradenstva a prevencie, evidencia
všetkých končiacich žiakov.
·
Práca
s programom PROFORIENT.
·
Dodržiavanie
školského poriadku- informovanie žiakov o dodržiavaní školského poriadku.
Október:
·
Uskutočniť
kolektívne a individuálne pohovory so žiakmi. Zisťovať záujmy o ďalšie štúdium
vzhľadom na problémy žiaka, prípadné odporučenie orientácie žiaka na iný typ
školy. Využiť možnosť psychologického vyšetrenia v CPP pre neujasnenosť záujmu
o štúdium. Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Informácie žiakom o možnostiach
štúdia na stredných školách.
·
Návšteva Stredných škôl -Deň
otvorených dverí.
·
Oboznámenie žiakov s
požiadavkami na prijímacie pohovory. Beseda s končiacimi žiakmi.
·
Nahlasovanie žiakov na
vyšetrenia CPP.
·
Doplnenie informácií v evidencii
VP (problémoví žiaci, IVVP žiakov, nahlásenie žiakov na kontrolné vyšetrenia).
·
PROFORIENT - ŠVS Preventívne
aktivity a preventívne programy.
·
Pedagogická diagnostika
jednotlivca – pedagogické charakteristiky (aj priebežne).
·
Pedagogická diagnostika triedy
– preventívna prieskumná činnosť, sociometria.
·
Beseda-
drogová závislosť.
November:
·
Zisťovať
a zaevidovať zmeny v prof. orientácii žiakov 8. a 9. ročníka.
·
Doručiť
zber nových informácií do príslušných ŠVS – export z Proforientu.
·
Uskutočniť
individuálne a skupinové pohovory so žiakmi, ktorí sa hlásia na rôzne študijné
odbory odborných učilíšť alebo praktických škôl.
·
Pripraviť
prvé informácie formou nástenky pre žiakov 8. a 9.ročníka o možnostiach
ďalšieho štúdia.
·
V
spolupráci s vyučujúcimi predbežne zabezpečiť psychologické
a špeciálno-pedagogické vyšetrenie
žiakov.
·
Analýza
problémov žiakov, ktorí sú po psychologickom vyšetrení a prekonzultovanie
návrhov opatrení s triednymi učiteľmi a vyučujúcimi v triede.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Analýza výchovno-vzdelávacích
výsledkov za I. štvrťrok.
·
Konzultácie s rodičmi žiakov
končiacich PŠD v nižších ročníkoch.
·
Preventívne aktivity a
preventívne programy, pedagogická diagnostika triedy.
·
Možnosti a potreba
pedagogicko-psychologického vyšetrenia žiakov – podľa hodnotiacich správ
pedagógov na pedagogickej rade ,spolupráca s CPP.
·
Beseda-
šikanovanie.
·
Beseda-
životne prostredie.
December:
·
Uskutočniť
triedne schôdzky s rodičmi žiakov 8. a 9.ročníka, informovať ich o pokynoch pre
rozmiestnenie žiakov v tomto školskom roku, pozvať zástupcov Špec.OU
a Prak.šk.
·
Uskutočniť
individuálne pohovory so žiakmi a ich rodičmi so zameraním na voľbu ďalšieho
štúdia žiakov. Pozornosť venovať hlavne žiakom, ktorí dosahujú slabé vyučovacie
výsledky.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Vybavovanie agendy žiakov so
ŠVVP (kontrola dokumentácie).
·
Preventívne aktivity a
preventívne programy.
·
Pedagogická diagnostika
jednotlivca, triedy.
·
Spolupráca s triednymi učiteľmi
pri pozorovaní žiakov, prípadne odporúčaní žiakov na vyšetrenie v CPP.
·
Zmeny a opravy údajov
končiacich žiakov – PROFORIENT.
·
Informácie o skúškach a príprava žiakov.
·
Doplnenie agendy výchovného
poradcu o pozorovania a ďalšie informácie problémových žiakov (hraničné pásmo,
neprospievanie,...).
·
Beseda - príprava k rodičovstvu.
·
Beseda - gamblerstvo.
Január :
·
Individuálna
poradenská práca so žiakmi, ktorí sú nerozhodní pri výbere ďalšieho štúdia
alebo uvažujú o neprimeranej voľbe štúdia.
·
Individuálne
pohovory s rodičmi o voľbe štúdia ich detí, najmä v prípadoch neadekvátnej
voľby poukázať na iné možnosti štúdia.
·
Pohovor
s triednymi učiteľmi o voľbe ďalšieho štúdia žiakov v ich triede.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Zosúladenie záujmu žiakov s
predpokladmi a možnosťami SŠ – pohovor so žiakmi a rodičmi, resp.
diagnostika profesionálnej orientácie.
·
Doplnenie známok do prihlášok
na SŠ – PROFORIENT.
·
Konzultácie s učiteľmi – žiaci
s poruchami správania, metodické usmernenia, kontrola efektívnosti opatrení z IVVP.
·
Spracovanie informácií o slabo
prospievajúcich žiakoch podľa informácií na pedagogickej rade.
·
Spolupráca s vedením SŠ na
kritériách prijatia na štúdium a termíny prijímacích skúšok na študijné a
učebné odbory, zaslanie kritérií na ŠVS v elektronickej podobe.
·
Prehodnotenie úloh plánu VP.
·
Informácie
o žiakoch s nepravidelnou školskou dochádzkou, spolupráca
so sociálnou pracovníčkou.
·
Beseda- Rasizmus.
Február:
·
Zaslanie
exportu informácií z Proforientu do ŠVS – polročné známky.
Odoslanie
prihlášok do OU a Prak. šk.
·
Pripraviť
zhodnotenie práce v oblasti výchovného poradenstva za 1.polrok školského roka.
Informovať o výbere ďalšieho štúdia žiakov.
Vypracovať
pre potreby školy prehľad záujmu žiakov 8. a 9.ročníka o ďalšie štúdium.
·
Vyhodnotenie efektívnosti IVVP.
·
Beseda-
-rôzne druhy závislosti.
·
Beseda-
šikanovanie.
Marec:
·
Prihlášky na SŠ – zber, podpis
riaditeľa, sprievodné listy, odoslanie.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Preventívne aktivity a
preventívne programy, pedagogická diagnostika triedy.
·
Beseda
- pracovná morálka.
·
Beseda
- pohlavné choroby.
Apríl:
·
Zaslať
export informácií - stav podľa prihlášok z Proforientu do ŠVS.
·
Vytvoriť
dobré podmienky v spolupráci s vedením školy a vyučujúcimi na prípravu žiakov
na prijímacie pohovory.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Preventívne aktivity a
preventívne programy, pedagogická diagnostika triedy.
·
Práca
s programom PROFORIENT.
·
Analýza výchovno-vzdelávacích
výsledkov – 3. štvrťročná klasifikácia (doplnenie databázy problémových žiakov
a ich zaslanie na CPP).
·
PROFORIENT – SVŠ.
·
Informovať sa o práci
žiakov v záujmových krúžkoch a o
aktivitách žiakov vo voľnom čase.
·
Udržiavať úzke kontakty s
triednymi učiteľmi.
·
Zápis do prvých ročníkov
-analýza, návrh na vyšetrenia (odklad povinnej školskej dochádzky a pod.),
spolupráca s sociálnou pracovníčkou školy.
·
Príprava
na prijímacie pohovory.
·
Beseda-
pohlavné choroby.
·
Beseda
-alkoholizmus.
·
Beseda
-životné prostredie.
Máj:
·
Zabezpečiť
účasť žiakov na prijímacích pohovoroch, sledovanie ich výsledkov, poradenstvo
pri náhradnej voľbe v prípade neprijatia žiaka na zvolenú školu.
·
Viesť
evidenciu prijatých a neprijatých žiakov.
·
Uskutočniť
prieskum záujmu o štúdium na SŠ u žiakov 8.ročníka.
·
Príprava
dokumentácie o žiakoch 8.ročníka pre ŠVS.
·
Beseda-
drogová závislosť.
·
Individuálne konzultácie so
žiakmi, riešenie naliehavých problémov.
·
Preventívne aktivity a
preventívne programy, pedagogická diagnostika triedy.
·
Prijímacie skúšky na SŠ a
priebežná evidencia žiakov prijatých na SŠ.
·
Spolupráca so žiakmi, ktorí
neboli prijatí na SŠ.
·
Zmapovanie situácie pred
prechodom žiakov zo 4. ročníka do 5.
ročníka v spolupráci s CPP, pomoc problémovým žiakom.
·
Organizácia vzdelávania
(doučovanie) slabo prospievajúcich
žiakov.
·
Proforient – ŠVS.
·
Žiaci
s nepravidelnou školskou dochádzkou- spolupráca so sociálnou pracovníčkou školy.
·
Beseda-
drogová závislosť
Jún:
·
Príprava
žiakov na II. kolo prijímacích skúšok.
·
Spracovanie výsledkov prijatia žiakov na OU a Praktické
školy a žiakov pokračujúcich v 9.ročníku.
·
Vypracovať
Zber budúcoročných deviatakov pre ŠVS- PROFORIENT.
·
Vypracovať vyhodnocovaciu správu výchovného
poradenstva.
·
Program
PROFORIENT- dáta žiakov, vstupné doklady a export z programu
do
ŠVS.
·
Pripraviť analýzu činnosti
VP/KP pre prerokovanie v pedagogickej rade.
Vyhodnotenie činnosti VP
školy.
·
Zverejnenie možností
efektívneho využívania voľného času detí počas prázdnin (CVČ, letné dvory,
tábory a pod.).
·
Beseda-
Čo mi dala škola.
·
Beseda-
Školský poriadok- zhodnotenie školského roka.
Besedy so žiakmi na témy:
- voľba povolania,
-predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu,
xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie,
-rozvoj medziľudských vzťahov,
- šikanovanie,
-rôzne druhy
závislosti,
-pohlavné choroby,
-plánovane
rodičovstvo,
-ochrana životného
prostredia,
-životne ciele,
-význam výživy pre
zdravie človeka...
Poznámka:
Plán bude doplnený úlohami, ktoré vyplynú z
potrieb školy v priebehu školského roka.
V Medzilaborciach
19.09.2024
Výchovný poradca: Mgr. Erika Onufráková